CARA DUDUK DEPAN LAPTOP YANG BETUL

August 11, 2011

orang ni macam macam gaya kalau nak selesa depan laptop,terutama blogger tegar macam saya nih...erk?tak de la tegar mana cuma isi masa lapang sebelom berambus masok universiti je...okey la tu kan..so,saya nak tahu jugak la macam mana korang menghadap komputer/laptop korang? errr...tak rugi pon korang kongsi....BUKANNYA *LU KONGSI,LU MATI...hihihi...ade gambar yang aku lukis sendiri..ahaha..ingat saya ni kartunis nak lukis kartun HEBAKKK HEBAKK?


duduk depan laptop sambil melunjur..lepastu,letak bantal untuk support badan...errr...tak elok untuk perempuan...mostly,macam ni la semua orang dok depan laptop...^^


duduk atas kerusi..ni yang sebolehnya la...tapi korang kena duduk tegap dan rapatkan kerusi dengan belakang korang...


ni satu lagi penyebab sakit belakang...dah la online lama gila..lepas tu steady je dok membongkok mengadap laptop.....tua tua nanti bongkok la badan korang..eiii,saya tak nak..


letak laptop atas peha,yang ni jadi tabiat bila duduk kat cafe or mana mana tempat la...kalau kipas laptop korang dekat bahagian bawah tak perlu lah buat macam ni,nanti rosak laptop,sebaiknya letak buku kulit keras/tebal.
*special case...assembly kat kolej,sy pernah buat...hihi


yang ni pulak,laptop dok atas meja yang sama tinggi dengan chest/dada kita...eiiii...boleh sakit tangan la kalau macam ni...
----------------------------------------------------




okey...dah habis sesi ni....yang ni korang kene tahu

“Anda harus bangun setiap 20 minit dan berjalan kaki sejenak. Pergerakan itu akan mengurangkan masalah-masalah yang timbul daripada duduk yang lama dan mungkin akan meningkatkan peluang anda untuk hidup lebih lama”.



senaman yang harus korang buat!



cara menaip yang betul


 cara pegang mouse yang betul




~eit korang...klik klik nuff skali..hehe..~
~tak cukup duit na beli adapter lappy~
*sengal gila..hihi..


You Might Also Like

19 comment

  1. nice tips !! sy selalu skit belakang di sebabkan mengadap lptop trlalu lama :(

    ReplyDelete
  2. itulah pentingnya ergonomics dan biomechanics dlm kehidupan..

    :)

    ReplyDelete
  3. jarang on9 baring.mmg kena ada meja.tp tu la.bila meja n kerusi,mmg kdg2 bongkok.asek kena igtkan diri sdri la jgn bongkok.. ;)

    ReplyDelete
  4. nice tips. dahla shiema memang ade masalah tulang belakang sakit. aduyai..

    ReplyDelete
  5. huahuahua..

    selalu buat yg baring tu..then skit gile dade..cett..huhu

    ReplyDelete
  6. gambar pertama tu ema salu buat! huhu btw tengs for info. bila dah buat senaman tu rasa lega sket

    ReplyDelete
  7. n3 yang sangat MENARIK!!! (^_^)

    ReplyDelete
  8. assalam...bhaya gak duduk terlalu lama dpn pc n lappy nie...mmg cramp habis...

    ReplyDelete
  9. nice nice. nini terasa laa bila un9 sambil bengkokkan badan. takut wooo cepat bogkok.

    btw, salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  10. alamak....saya kategori yg 1st..patutla selalu sakit belakang lately..tp,klu blik uum,selalu on9 kat meja..jdi kurang sakit belakang..nice sharing..tq yer..=)

    ReplyDelete
  11. awesome~ saye kategori yg slalu ltak kat peha. hhe. thx fr the info ! ;)

    ReplyDelete
  12. meaw selalu duk atas kerusi pastu wat naik satu kaki atas kerusi....heee

    ReplyDelete
  13. tanx 4 sharing dear :)..btw,cara yg 1st tuh cara feveret..hhehe ^^

    ReplyDelete
  14. thanx for sharing..
    nice to know n best for practice :)

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90

Flickr Images

Like us on Facebook

INSTAGRAM