#BOOKREVIEW : Gelap oleh BukuFixi




Apa khabar orang kampung? Semua sihat? Panas? Jangan lupa minum air kosong banyak-banyak ya. Aku nak cerita tentang buku dari one of my favourite publisher iaitu Buku Fixi. Kalau korang peminat publisher ni kita geng. hahaha. Aku memang suka semua buku buku dorang ni dari depan sampai belakang, haha, maksud aku dari cover depan buku sampai cover belakang buku. Ni kira dah termasuk introduction, isi kandungan dan penutup sekali la.

Penulis : Nadia Khan
Penerbit : Buku Fixi
Genre : Seram, Remaja, Mindfuck, Cinta, Persahabatan, Gender.




Sinopsis Pendek :

Sekumpulan kawan dari keluarga orang berada mengamalkan gaya hidup bebas. ‘Private party’ setiap tahun sudah menjadi satu tradisi.

Satu invitasi daripada Adi dan Maya yang merupakan tuan rumah kali ini diterima oleh Anip, Dawi, Sheqa, Atirah, Eva dan Ed bertempat di kawasan hutan tempat jin bertandang.

Tanpa mereka sedar, parti kali ini mungkin menjadi parti terakhir mereka. Bermula dengan satu kematian, diikuti kematian yang lain. Setiap satu nyawa yang hilang diganti dengan sekeping nota bernombor. Masa bukan teman. Apa mereka sempat merungkai mesej si pelaku? Dapatkah mereka lari daripada cengkaman GELAP ini?

Pandangan Aku :

Tengok genre pun dah tahu kan? Memang betul-betul mindfuck and serius psycho. Aku memang geram dengan orang perangai psycho ni sebab dorang tak boleh fikir dengan betul dan bertenang. Atau aku pun rasa dah nak psycho dengan orang psycho. Tetiba. lol.

Cerita ni berkisah tentang persahabatan 6 orang rakan iaitu Adi, Anip, Ed, Sheqa, Atirah dan Eva yang pada zaman persekolahannya memang tahap kejahilan tinggi nak mati. Kalau aku jadi cikgu dorang memang aku sebat sampai pengsan (emo). Disebabkan dendam yang terjadi pada Nadiah, maka terjadilah pelbagai pembunuhan yang terdapat dalam novel ni.

Tapi aku memang dah dapat tangkap siapa pembunuhnya pada awal lagi ataupun lebih tepat masa Maya datang beritahu tentang serangan yang menimpa Adi. Sebab dia je yang berada dengan Adi pada masa tu.

Part pembunuhan pula memang menyeramkan dan memang aku rasa tak nak bayang tapi kalau tak bayang memang tak payah baca (mungkin sebab aku berjiwa murni so tak suka kekejaman macam tu,lol). Semua kematian yang menyeksakan membuatkan aku terfikir, in real life memang macam ni agaknya, wow. Terutama ketika kematian sheqa dan waktu eva kena asid. Aku terbayang wajah eva yang cantik dah jadi senget-senget bagai.

Tapi masa awal penceritaan, aku tak sangka juga Eva dengan Anip berperangai tak elok macam tu. Memang tetiba aku rasa patut Dawi marah dekat Eva.

Ending dia macam errrrrrr. hahaha. Aku ingat pembunuh dorang tu mati tapi boleh pula jadi macam tu. Tapi kalau fikirkan memang semua part hanya nak balas dendam dengan kematian Nadiah yang tragis disebabkan perangai kejam dan jahil mereka berenam.

You Might Also Like

1 comment

  1. alya, cer buat book rent plak. Yuni suka baca buku, tp cm mls nk beli. Bleh tak bagi rent dekat yuni?

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90