#MOVIEREVIEW : San Andreas


San Andreas ialah 2015 filem bencana Amerika yang diarahkan oleh Brad Peyton. Plot berpusat pada gempa bumi yang disebabkan oleh San Andreas Fault mencetuskan gempa bumi magnitud 9 yang terbesar dalam sejarah direkodkan. Ray Gaines dan bekas isterinya cuba menyelamatkan anak mereka yang berada di bandar California.

Pelakon-pelakon :

Dwayne Johnson sebagai Raymond Gaines
Carla Gugino sebagai Emma Gaines
Alexandra Daddario sebagai Blake Gaines
Ioan Gruffudd sebagai Daniel Riddick
Archie Panjabi sebagai Serena Johnson
Paul Giamatti sebagai Dr. Lawrence Hayes
Hugo Johnstone-Burt sebagai Ben Taylor
Art Parkinson sebagai Ollie Taylor

Will Yun Lee sebagai Dr. Kim Park

Sinopsis : 

Raymond "Ray" Gaines adalah seorang juruterbang penyelamat Los Angeles dan merancang perjalanan ke San Francisco dengan anak perempuannya Blake. Sementara itu, seismologi Caltech iaitu Lawrence Hayes dan rakannya Dr. Kim Park berada di empangan Hoover melakukan penyelidikan untuk model gempa bumi baru yang sebelum ini tidak diketahui telah pecah/retak. Ini mencetuskan gempa bumi berukuran 7.1 magnitud yang meruntuhkan empangan dan membunuh Park selepas menyelamatkan seorang gadis kecil dan melemparkan dia kepada Hayes. Apabila Ray dipanggil untuk bekerja kerana ini, Blake pergi dengan teman lelaki baru ibunya Daniel Riddick di San Francisco. Hayes mendapati bahawa San Andreas Fault beralih dan tidak lama lagi akan menyebabkan gempa bumi yang besar, dengan itu memusnahkan bandar-bandar di sepanjang garis Fault. Di San Francisco, Daniel membawa Blake ke pejabatnya di mana dia bertemu Ben, seorang jurutera dari England mencari pekerjaan dan adiknya, Ollie. Ketika berlakunya gempa bumi, Daniel meninggalkan Blake dan Ray cuba untuk menyelamatkan Blake.



Bestlah juga cerita ni atau aku boleh kata dorang memang power buat effect gempa bumi, bangunan runtuh, tsunami dan lain lain. Dalam cerita ni aku paling tak suka, Daniel, memang selfish gila lah. Dah kaya lepastu perangai macam tu pula. Kalau aku Blake dah lama aku bagi karate dekat dia. kahkahkah. Aku kesian dekat Dr Kim Park tu, kejap sangat dia berlakon. hehe


Ni lah dia Dr. Kim Park tu. Alahai, sekejap sangat scene dia.

Yang ni selepas gempa bumi 7.1 magnitud

Dia yang ramalkan akan berlaku gempa bumi 9 magnitud

Olle, Blake dan Ben terperangkap bawah bangunan selepas gempa bumi

Power betul dorang buat tsunami ni, even aku tahu trick dia buat cemana. haha

Selepas tsunami berlaku

Blake lemas, lepas tu...........

Rating aku : 5/10
Rating imdb : 6.1/10 dari 145,327 penonton

You Might Also Like

2 comment

  1. naseb baik blake hidop :) best jugak crita ni. tp tgk dh hjung. haha

    ReplyDelete
  2. Saya dah tengok cita nie... rasa tersentuh bila tengok orang tua berpegang tangan time air bah datang :'(

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90