#MOVIEREVIEW : Ip Man 3



Ip Man 3 ialah filem seni mempertahankan diri Hong Kong pada 2015 yang diarahkan oleh Wilson Yip, dihasilkan oleh Raymond Wong dan ditulis oleh Edmond Wong dengan koreografi tindakan oleh Yuen Woo-ping. Filem ini adalah siri ketiga Ip Man berdasarkan kehidupan grandmaster Wing Chun Yip Man dan menampilkan Donnie Yen sebagai watak tersebut. Filem ini turut dibintangi oleh Mike Tyson dan anak murid Yip Man, Bruce Lee yang dilakonkan oleh Danny Chan.

Pelakon-pelakon :

Donnie Yen sebagai Ip Man
Lynn Hung sebagai Cheung Wing-sing
Jin Zhang sebagai Cheung Tin-chi (as Max Zhang)
Mike Tyson sebagai Frank
Patrick Tam sebagai Ma King-Sang
Karena Ng sebagai Miss Wong
Kai-Chung Cheung sebagai Chui Lek
Kent Cheng sebagai Fatso
Ka-Yan Leung sebagai Master Tin
Kwok-Kwan Chan sebagai Bruce Lee



Sinopsis :

Bruce Lee (Danny Chan) melawat Ip dan meminta untuk menjadi salah seorang pelajarnya. Selepas Lee menunjukkan kelajuan untuk Ip, Ip tidak menerima mahupun menolak beliau dan memberitahu beliau untuk "kembali kemudian". Ip Ching anak Ip bergaduh dengan Cheung Fung, di sekolah, dan kedua-duanya berakhir dengan kecederaan ringan. Wing-sing, bersama-sama dengan Ip, diminta oleh Miss Wong, untuk datang ke sekolah. Sebagai permohonan maaf, keluarga Ip jemputan Cheung Fung ke rumah mereka untuk makan malam. Di rumah Ip ini, Cheung Fung menunjukkan kemahiran Wing Chun dia. Cheung menyertai perlawanan tinju pasaran hitam  dan mempunyai banyak kemenangan. Penganjur, Ma King-sang, pemimpin kongsi gelap tempatan, juga bekerja untuk Frank (Mike Tyson), pemaju hartanah Amerika. Frank mahu membeli sekeping tanah iaitu tanah sekolah di mana Ip Ching dan Cheung Fung belajar. Keesokan harinya, apabila Ip pergi untuk mengambil anaknya dari sekolah, dia saksi Ma dan orang-orangnya memaksa dan memukul guru besar, yang enggan untuk menjual mereka sekolah. Ip  menahan Ma dan mahu mendapatkan bantuan daripada Sarjan Po (dipanggil Fat Po oleh kawan-kawannya), kawan rapat dan seorang detektif polis tempatan. Fat Po bersetuju untuk membantu Ip, tetapi mendakwa kekurangan tenaga kerja dan pengaruh. Ip kemudian bersetuju untuk menjaga sekolah bersama murid-muridnya.............

Untuk ketahui semua sinopsis cerita >> klik sini <<



Aku follow cerita ni dari siri 1 sampai lah sekarang, memang best semua siri dia. Aku kagum juga dengan seni mempertahankan diri Wing Chun, sekurang-kurangnya aku tahu dalam dunia ni ada macam macam seni mempertahankan diri bukan Taekwando sahaja.


Watak Bruce Lee

Ma King Sang yang bekerja dengan Frank

Guru Besar sekolah anak Ip Man

Disebabkan dorang tak dapat tanah sekolah tu, Ma King Sang cuba nak bunuh budak budak sekolah.

  Power sorang lawan ramai

Wing Chun versus Boxing

Isteri Ip sakit kanser

Dorang gaduh sebab nak tengok Wing Chun siapa yang lagi power, hehe.

 Finally, peace.

Rating aku : 8.5/10
Rating imdb : 7.1/10 daripada 21005 penonton













You Might Also Like

3 comment

  1. ip man3 je belum tgk lagi.. hampir terlupa pula ada ipman3 ni.. haha.. nice nnti boleh la tgk citer ipman3 ni..

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90