#MOVIEREVIEW : The Conjuring 2


The Conjuring 2 adalah filem seram Amerika yang diarahkan oleh James Wan dan ditulis oleh Carey Hayes, Chad Hayes, Wan dan David Leslie Johnson. Ia adalah sekuel kepada  filem Conjuring pada 2013. Patrick Wilson dan Vera Farmiga memainkan peranan mereka sebagai penyiasat paranormal dan penulis Ed dan Lorraine Warren dari filem pertama. Filem ini mengikuti kisah Warrens dalam perjalanan ke England untuk membantu keluarga Hodgson, yang mengalami aktiviti poltergeist di Enfield pada tahun 1977 yang kemudiannya dirujuk sebagai Enfield Poltergeist.

Pelakon-pelakon :

Patrick Wilson sebagai Ed Warren
Vera Farmiga sebagai Lorraine Warren
Madison Wolfe sebagai Janet Hodgson
Frances O'Connor sebagai Peggy Hodgson
Lauren Esposito sebagai Margaret Hodgson
Benjamin Haigh sebagai Billy Hodgson
Patrick McAuley sebagai Johnny Hodgson
Simon McBurney sebagai Maurice Grosse
Maria Doyle Kennedy sebagai Peggy Nottingham
Simon Delaney sebagai Vic Nottingham
Franka Potente sebagai Anita Gregory
Bob Adrian sebagai Bill Wilkins
Robin Atkin Downes sebagai Demon Voice (voice)
Bonnie Aarons sebagai Demon Nun
Javier Botet sebagai  Crooked Man
Steve Coulter sebagai Father Gordon
Abhi Sinha sebagai Harry Whitmark
Chris Royds sebagai Graham Morris
Sterling Jerins sebagai Judy Warren
Daniel Wolfe sebagai Kent Allen
Annie Young sebagai Constable Heeps
Elliot Joseph sebagai aConstable Peterson

Sinopsis : 


Pada tahun 1976, penyiasat paranormal Ed dan Lorraine Warren telah mendokumen pembunuhan Amityville di rumah Amityville, untuk menentukan sama ada kehadiran iblis (demon presence) ini benar-benar bertanggungjawab dalam kes Ronald DeFeo Jr. membunuh keluarganya pada 13 November 1974 dan kejadian berikutnya yang melibatkan keluarga Lutz. Semasa pertemuan dengan roh, Lorraine ditarik ke dalam suatu penglihatan di mana dia menjejaki kembali pembunuhan dan mendapati seorang rahib wanita jahat, sebelum melihat Ed hampir mati.

Satu tahun kemudian, pada tahun 1977, keluarga Hodgson mula menemui kejadian pelik di dalam rumah mereka di London, United Kingdom. Janet, anak yang kedua tertua daripada empat anak, dilihat tidur berjalan dan berbual-bual di dalam mimpi beliau dengan entiti yang menegaskan bahawa rumah itu adalah kepunyaan beliau. Akhirnya, semua adik-beradik dan ibu Janet, Peggy menyaksikan peristiwa paranormal yang berlaku di depan mata mereka, memaksa mereka untuk berlindung dengan jiran-jiran mereka. Apabila media cuba untuk menemubual Hodgsons, Janet dirasuk semangat Bill Wilkins, seorang lelaki tua yang sebelum ini hidup dan mati di dalam rumah tersebut, dan mahu menuntut rumah itu semula.

Ed dan Lorraine ke London untuk menolong keluarga terbabit dan semasa menginap di kediaman Hodgson itu, Ed dan Lorraine berunding dengan penyiasat paranormal lain, termasuk Maurice Grosse dan Anita Gregory mengenai kesahihan kes itu. Mereka juga cuba untuk berkomunikasi dengan semangat Wilkins ', dengan harapan untuk bercakap dia keluar dari mengganggu keluarga. Satu malam, selepas Hodgsons menyaksikan Janet dirasuk, Gregory membentangkan video bahawa Janet sengaja merosakkan dapur. Ed dan Lorraine kemudiannya yakin untuk meninggalkan keluarga Janet, tetapi tidak lama lagi mereka mendapati bahawa semangat Wilkins hanya umpan, yang dimanipulasi untuk menghantui Janet, manakala dalang sebenar adalah roh jahat yang telah menghantui Lorraine dalam penglihatan dia iaitu rahib wanita (Valak).

Untuk sinopsis selebihnya >>KLIK SINI<<




Janet dengan kakak dia main game panggil roh, tu yang start semua benda ni

Janet tidur berjalan, tapi masa ni dia kena rasuk cuma dorang tak perasan

Tempat duduk bill willkins

First time mak janet perasan dengan aktiviti paranormal (meja bergerak)

Valak

Seram oiii kalau macam ni, aku memang tak duduk la dalam rumah tu.. hahaha

Masa sidang media, Janet dirasuk Bill Wilkins

Janet tidur dekat bilik tetiba terjaga, dia melekat dekat bahagian atas dinding lepas tu nampak Bill

Lorraine baru sedar yang Bill Wilkins tu cuma umpan dalam vision dia.

Pada pendapat aku, cerita ni menyeramkan juga sebab aku tengok sebelah mata walaupun tahu semua dalam cerita ni semua manusia. hahaha. Bajet cuba berani la konon. Overall cerita horror the conjuring tak mengecewakan aku. Selamat menonton guys!

Rating aku : 7/10
Rating imdb : 7.6/10 dari 87606 penonton

You Might Also Like

3 comment

  1. The conjuring pn tk tgk lg ni --' alahaii

    ReplyDelete
  2. The conjuring memang best tapi yang terbaru nie blum tengok lagi.. Macam lagi best dari filem terdahulu.. =)

    ReplyDelete
  3. NAK TENGOK JUGAK TPI TAK KUAT SEBAB SUKA TERPERANJAT2 LEMAH SEMANGAT ENTAH BILA NAK BERANI PUN TAK TAU.TENGOK CETE SERAM JE KLU DUK SORG2 PEGI BILIK AIR SORG OKE LAGI HAHA

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90