10 Tempat Pelik Yang Wujud Di Bumi (Bahagian 1)

Assalamualaikum.

Hari ni aku nak share tentang beberapa tempat yang wujud dalam dunia ni sama ada buatan atau pun natural. Aku rasa ini pun macam keajaiban dunia juga melainkan yang buatan tu la. hehehe. Lets check it out guyss!


1. Fly Geyser, Nevada, USA
Fly Geyser, juga dikenali sebagai Fly Ranch Geyser adalah geysernya panas bumi kecil buatan manusia yang terletak di Daerah Washoe, Nevada.




2. Salar de Uyuni, Bolivia
Salar de Uyuni, berada di tengah-tengah Andes di barat daya Bolivia, adalah tempat garam terbesar di dunia rata dan tempat pembiakan utama bagi beberapa spesies flamingos. 




3. Waitomo Glowworm Caves, New Zealand
Terkenal dengan cacing cahaya (spesies didapati secara eksklusif di New Zealand), tempat ini menyambut anda dengan beribu-ribu cacing cahaya ajaib, seperti anda meluncur di dalam gua itu.


4. The Richat Structure, Sahara Desert, Mauritania
Struktur Richat atau Eye of the Sahara adalah ciri geologi terkemuka di padang pasir Sahara. Terdahulu dipercayai kesan meteor dan kemudian transformasi geografi, asal-usulnya masih misteri.



5. Zhangye Danxia Landform In Gansu, China
Dikenali sebagai "eye candy of Zhangye", batu-batu berwarna-warni ini adalah tempat yang sempurna untuk memenangi hati seorang pencinta seni ini. Warna-warna yang luar biasa daripada batu-batu adalah hasil daripada merah batu pasir dan mineral deposit yang dianggarkan lebih 24 juta tahun



6. Emerald Ice, Lake Baikal, Russia
Dilindungi dalam selimut ukiran ais yang menakjubkan, landskap putih yang luas ini adalah ciptaan yang menakjubkan alam semula jadi. Blok ais terbentuk secara semula jadi diwujudkan kerana keadaan cuaca yang melampau memegang satu perlima air tawar di dunia.



7. Son Doong Cave, Vietnam
Son Doong Cave di Vietnam adalah gua terbesar di dunia. Ia adalah begitu besar dan ia mempunyai sungai sendiri, hutan dan ekosistem. Tambah lebih sedikit daripada kawasan 200 meter tinggi, 150 meter lebar dan 5 kilometer.


8. Deadvlei, Namibia
Landskap pelik dan asing, bukit pasir merah yang kaya yang mengelilingi kawasan ini. Sejak beribu-ribu tahun, pasir telah benar-benar berkarat.



9. Naica Mine, Mexico
Lombong bekerja, paling dikenali untuk kristal selenite yang luar biasa, ia mempunyai gua kristal. Ditemui oleh dua pelombong pada tahun 2001, gua kristal menakjubkan mengambil beratus-ratus beribu-ribu tahun untuk membentuk.


10. Dragon's Blood Trees in Socotra, Yemen
Dikenali sebagai 'pokok darah naga' kerana sap merah yg terhasil, ia mempunyai rupa cendawan berbentuk unik dan pelik. Pokok luar biasa telah penting dari segi ekonomi selama berabad-abad.



Dah tamat pun koleksi tempat pelik yang wujud di bumi. Kalau korang nak tengok bahagian 1 dan 3 korang boleh klik link di bawah

You Might Also Like

1 comment

Terima kasih :)

728 x 90