Tips : Mengelak Tidur Selepas Subuh

Assalamualaikum.

Hari ni aku nak kongsi sikit tips untuk elak dari tidur selepas subuh means lepas je korang siap sembahyang atau solat subuh, korang pon terus mengambil port atas katil. Hati korang memang kata tak nak tidur tapi mata lepas 1 minit dah kuyu balik. hahaha. Aku pun selalu jugak terkena taktik ni, tapi kalau time hari bekerja memang kena betul kuatkan diri untuk tak tengok katil lepas subuh.



Antara tips untuk mengelak tidur selepas subuh adalah :

1. Jauhi kawasan gelap
- Sebab kawasan gelap ni macam memberi keselesaan untuk mudah tidur. Aku pun tidur dalam gelap kalau bercahaya memang tak best tidur.


*credit to google*

2. Mandi
- Sebab mandi dapat menyegarkan tubuh badan, so, otak kita pun rasa cerdas pepagi hari.


*credit to google*


3. Mengambil sarapan
- Selalu orang cakap lepas makan mengantuk, jangan la ambil heavy meal. Kopi dengan sandwich pun ok untuk sarapan.


*credit to google*


4. Basuh baju
- Baju yang dah pakai semalam, korang pergi basuh. Tak kisahlah pakai mesin atau tangan asalkan korang bergerak.


*credit to google*



5. Bersenam/Jogging
- Selalunya pepagi aku bersenam dalam bilik, buat yang asas sahaja macam lompat bintang (tengok dalam youtube untuk beginner exercise). Kalau kawasan rumah ada trek jogging, lebih baik korang pergi jogging.



*credit to google*



6. Kemas rumah
- Ni macam dah rutin sangat lah bagi aku, asal pagi je kemas rumah. Penat.


*credit to google*


Okey, Itu sahaja perkongsian hari ni. Semoga bermanfaat.

You Might Also Like

2 comment

Terima kasih :)

728 x 90