10 Tempat Pelik Yang Wujud Di Bumi (Bahagian 3)

Assalamualaikum.

Hari ni aku nak share tentang beberapa tempat yang wujud dalam dunia ni sama ada buatan atau pun natural. Aku rasa ini pun macam keajaiban dunia juga melainkan yang buatan tu la. hehehe. Lets check it out guyss!


1. Ancient Region of Anatolia, Cappadocia, Turkey
Kawasan ini telah menjadi kawasan pelancongan yang popular dan tempat kegemaran untuk menaiki belon udara panas.


2. Haiku Stairs of Oahu, Hawaii, USA
Stairway to Heaven ialah denai curam yang secara teknikal ditutup kepada orang ramai, tetapi ramai orang terus mendaki walaupun ditanda "No Trespassing".




3. Red Beach, Panjin, China 
Pantai Merah, bertempat di Dawa County, Panjin, Liaoning, China, terkenal dengan landskap yang menampilkan loji merah Suaeda salsa oleh keluarga Chenopodiaceae. Ia berpangkalan di tanah lembap yang dan paya terbesar di dunia.



4. Bamboo groves of Arashiyama, Kyoto, Japan
Sering dirujuk sebagai "Hutan Buluh," jalan dipenuhi pokok-pokok ini adalah popular untuk berjalan dan menunggang basikal pada hari yang baik.


5. The Great Blue Hole, Belize
The Great Blue Hole terletak di luar pantai Belize. Ia adalah salah satu tempat menyelam skuba terbaik di dunia dan air ini amat dalam lebih daripada 400 kaki.


6. Spotted Lake, Osoyoos, British Columbia
Spotted Lake terletak di barat laut Osoyoos di timur Similkameen Valley of British Columbia. Spotted Lake adalah kaya dengan pelbagai mineral. Ia mengandungi deposit padat magnesium sulfat, kalsium dan natrium sulfat. Ia juga mengandungi kepekatan tinggi lapan mineral lain dan jumlah yang lebih rendah daripada perak dan titanium.



7. The Wave, Arizona, USA
Pembentukan batu pasir batu yang terletak di Arizona, The Wave adalah satu pemandangan cantik untuk pejalan kaki dan jurugambar untuk persekitaran berwarna-warni, berbentuk wavelike untuk bereksperimen.



8. Blood Falls, Taylor Glacier, Antarctica
Kaya dengan zat besi hypersaline air yang sekali-sekala muncul dari rekahan kecil di lata ais.



9. Pamukkale, Turkey
Pamukkale adalah sebuah bandar di barat Turki terkenal dengan air panas yang kaya dengan mineral mengalir ke bawah teres travertine putih di lereng bukit berhampiran.


10. Chocolate Hills, Philippines
Sekumpulan bukit berbentuk luar biasa, yang terletak di tengah-tengah pulau Bohol, Filipina, landskap luar biasa ini adalah unik kepada pulau kecil ini. Walaupun kehadiran yang banyak bukit, asal-usul mereka adalah tidak jelas.


Dah tamat pun koleksi tempat pelik yang wujud di bumi. Kalau korang nak tengok bahagian 1 dan 2 korang boleh klik link di bawah

10 Tempat Pelik Yang Wujud Di Bumi (Bahagian 1)
10 Tempat Pelik Yang Wujud Di Bumi (Bahagian 2)

You Might Also Like

3 comment

  1. Semua indah indah...suka yang di Jepun tu..pokok buluh :)

    ReplyDelete
  2. singgah pagi ~ http://jmbelog.blogspot.my/...

    mohon share

    ReplyDelete

Terima kasih :)

728 x 90