6 Amusement Park Terbaik Di Dunia ( Bahagian 1 )

Assalamualaikum


Aku pernah menanam impian untuk pergi ke taman hiburan macam Magic Kingdom sebab terpengaruh dengan iklan cerita minnie mouse kalau korang perasan. Bajet betul nak pergi Magic Kingdom, nak pergi yang dalam Malaysia pun tak mampu. Sedih! Ada sesiapa nak sponsor tak? haha. Yang dalam Berjaya Times Square tu pun fikir 10 kali nak masuk ke tak, berbaloi ke tak. Overthinking gila, mungkin masa tu aku student so cam fikir kena jimat duit dari maharajalelakan nafsu aku. LOL

Mungkin bila dah berduit nanti aku nak buat travel amusement park. Bosan tengok orang travel sana sini tapi cam tak funventure je. LOL. Dah, simpan dalam poket.


1. Magic Kingdom, Orlando, Florida, USA
Ini taman tema adalah yang pertama daripada empat taman Walt Disney World Resort yang akan dibina. Ia mempunyai istana Cinderella, dan didedikasikan untuk berkongsi cerita kartun Disney dan cerita dongeng. Ia dibahagikan kepada enam bahagian yang mempunyai tema masing-masing seperti Main Street, U.S.A., Adventureland, Frontierland, Liberty Square, Fantasyland and Tomorrowland.




2. Tokyo Disneyland, Tokyo, Japan
Tokyo Disneyland adalah taman tema Disney yang pertama dibina di luar Amerika Syarikat, dibuka pada tahun 1983. Tetapi taman ditutup selama sebulan pada tahun 2011 selepas gempa bumi dan tsunami melumpuhkan bekalan kuasa dan laluan transit di kebanyakan Jepun. 





3. Disneyland California, Anaheim, California, USA
Disneyland Park, asalnya Disneyland, adalah yang pertama daripada dua taman tema yang dibina di Disneyland Resort di Anaheim, California, dibuka pada 17 Julai, 1955. Ia hanya taman tema yang direka dan dibina di bawah pengawasan langsung Walt Disney.




4. Tokyo DisneySea, Tokyo, Japan
Tokyo DisneySea adalah sebuah taman tema 176 ekar di Tokyo Disney Resort terletak di Urayasu, Chiba, Jepun, hanya di luar Tokyo. Ia dibuka pada 4 September 2001, dengan kos 335 bilion yen.




5. Epcot Centre, Orlando, Florida, USA
Epcot adalah anak kedua daripada empat taman tema yang dibina di Walt Disney World di Bay Lake, Florida, berhampiran bandar Orlando. Ia dibuka sebagai EPCOT Center pada 1 Oktober, 1982, dan menjangkau 300 ekar, lebih daripada dua kali ganda saiz taman Magic Kingdom.




6. Universal Studios Japan, Osaka, Japan
Universal Studios Jepun, bertempat di Osaka, adalah salah satu daripada empat taman tema Universal Studios, yang dimiliki dan dikendalikan oleh USJ Co., Ltd dengan lesen daripada NBCUniversal.




Simpan duit untuk taman tema terbaik dunia ni ya? Taman tema di Malaysia pun seronok juga, jangan lupa melawat di Malaysia sebelum keluar negara. Hehe

Kalau korang nak tengok lagi bahagian 2 taman tema di dalam dunia klik >Bahagian 2<

You Might Also Like

1 comment

Terima kasih :)

728 x 90